Laihdutus ja painonhallinta

Nov 13, 2014 by

Laihdutus ja painonhallinta

Laihdutus ja laihdutuskuuritIhmiset ovat kaikki rakenteeltaan erilaisia. Jos ylipainoa on kertynyt, asialle pitää alkaa tekemään jotakin, ennen kaikkea terveyden takia. Peiliinkin on mukavampi katsoa, jos onnistutaan karistamaan ylimääräiset kilot. Motivaatiota lisää, kun muutamakin pudotettu kilo alkaa jo näkyä. Joskus kuitenkin lannistutaan ja annetaan periksi. Koskaan ei ole myöhäistä, jos epäonnistutaan: kannattaa vain jatkaa terveiden elämäntapojen noudattamista seuraavana päivänä ja ajatella positiivisesti.

Yleisesti ottaen laihdutus ja painonhallinta koetaan vaikeaksi. Se on kuin ikuisuusprojekti, jossa harvoin onnistutaan pysyvästi. Laihduttaminen vaatii paljon pitkäjänteisyyttä: siihen pitää uhrata aikaa ja vaivaa. Kärsivällisyys ei välttämättä olekaan itsestäänselvyys. Toisilla on taustalla aineenvaihduntaongelma tai sairaus, joka vaikuttaa painon nousuun: toisilla taas vähäinen liikunta ja väärinsyöminen. Aina tulee muistaa syödä säännöllisesti sekä yrittää liikkua paljon. Itse liikunta ei pelkästään auta, vaan se mitä suuhun laitetaan. Tutkimusten mukaan tärkeintä on oikeanlainen ravinto, jotta painoa saadaan alas. Sanonta kuuluu, että ihminen on sitä mitä hän syö, mikä pitääkin yleisesti ottaen paikkaansa.

Laihdutuksen aloittaminen on vaikeinta

Laihduttamisen aloittaminen on vaikeinta – siitä on useilla kokemuksia. Lisäksi halutaan nopeita tuloksia, jotka motivoisivat jatkamaan. Markkinoilta löytyy paljon erilaisia laihdutuskuureja ja pikadieettejä, jotka innostavat laihduttamaan, koska niillä saa nopeasti pois nesteitä. Kannattaa selata eri tuotteiden valmistajien nettisivuja. Esimerkiksi easydiet.fi, nutrilett.fi, slanka.fi ja xtravaganza.fi ovat sivustoja, joista saa lisää tietoa laihdutuskuuri-tuotteista. Netistä löytyy myös ihmisten kertomuksia, joilla on kokemuksia erilaisista laihdutuskuureista (esim. ACKD Easy Diet kokemuksia). Kannattaa muistaa myös, että laihduttaminen ja painonhallinta ovat aina yksilöllisiä.

Vaakaan ei kannata tuijottaa, varsinkaan joka päivä. Mittanauhalla kannattaa ottaa kaikki tärkeät mitat, ennen kuin aloittaa laihduttamisen: se onkin paljon parempi vaihtoehto kuin vaaka. Myös vaatteista näkee aika nopeasti, kun tulosta alkaa syntymään. Jos ylipainoa on kertynyt paljon, ja on tehnyt päätöksen alkaa laihduttamaan, pitää tehdä itselle selkeät ohjeet tavoista, joilla pääsee kivuttomasti aloittamaan. Ruokapäiväkirjan pitäminen helpottaa asiaa. Joka päivä kannattaa kirjoittaa ylös, mitä syö päivän aikana: siitä huomaa parhaiten hyvät ja huonot ruokailutottumukset.

Apua laihduttamiseen ryhmistä

Netin kautta voi myös etsiä tietoa erilaisista ryhmistä, joihin pääsee liittymään. Esimerkiksi keventäjät.fi, kiloklubi.fi ja pudottajat.fi tarjoavat apua laihduttamiseen. Ryhmiä löytyy jokaiselle, ja netissä pääsee myös osallistumaan. Ei tarvitse välttämättä lähteä mihinkään, jos ryhmäkokoontumiset eivät tunnu omalta jutulta. Ryhmissä saa kuitenkin tukea ja ohjeita. Etuna ryhmätapaamisissa on, että siellä pääsee kuulemaan muiden samassa tilanteessa olevien kokemuksia ja onnistumisia. Jos itsestä tuntuu, että ei kehtaa liittyä ryhmään pitäessään itseään niin lihavana, kannattaa ajatella, että kukaan ei ole yksin vaan kaikki ovat tavallaan samassa tilanteessa. Jos aloittaminen yksin tuntuu ylitse pääsemättömältä, kannattaa todellakin hakea apua. Itseään ei saa alkaa häpeämään, koska se taas aiheuttaa reaktion, että alkaa syömään entistä enemmän.

Jos tuntuu, että kaikki keinot on käytetty, eikä paino edelleenkään ala pudota, pitää kääntyä lääkärin puoleen ja tutkituttaa, että kaikki on kunnossa. Monella on kilpirauhasen kanssa ongelmia, mikä vaikuttaa painonputoamiseen. Siihen saa lääkityksen, joka auttaa saamaan tuloksia. Muutkin sairaudet saattavat vaikuttaa asiaan.

Laihduttamisessa ja painonhallinnassa on monta seikkaa, jotka tulee ottaa huomioon:

  • Muuttaa elämäntavat
  • Selvittää lääkärin avulla oma terveydentila
  • Tehdä lista vaihtoehdoista, jotta näkee nopeita tuloksia, vaikuttaa motivaatioon
  • Ottaa alkupaino ja kaikki tärkeät mitat ennen kuin alkaa laihduttamaan
  • Pitää ruokapäiväkirjaa
  • Mikäli mahdollista, ottaa alkuun motivaation parantamiseksi jokin nopea laihdutuskuuri

Apua ja tukea laihdutukseen saadaan myös erilaissa ryhmissä, joko netissä tai paikanpäällä

Related Posts

Tags

Share This

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *