Maltti on valttia myös laihdutuksessa!

Aug 18, 2016 by

Vaikka kymmenen tai parikymmentä kesäkiloa, ja ehkä vähän keväänkin aikana kertynyttä kiloa, saa sinut tuskailemaan peilikuvaasi, älä silti sorru pikalaihdutukseen. Liian suurista elämänmuutoksista ja liian nopeasta laihtumisesta ei nimittäin todennäköisesti tule pysyvää, varoittavat asiantuntijat. Laihduttamisessakin kannattaa ottaa hitaita askelia ja asettaa maalit vuosien taakse!

ylipaino-nostaa-verenpainetta-laihdutus

Mikä kuulostaakaan ihanammalta kuin laihdutusvalmistemainoksen lupaus: laihdu kymmenen kiloa kuukaudessa! Kiloihin tuskastuneen tarttuu tähän kuin hukkuva oljenkorteen, sillä ei mikään olisi niin ihana kuin päästä nopeasti eroon ylimääräisistä kiloista! Tällaisia lupauksia antaa esimerkiksi erilaiset pikadeieetit laihdutus.info sivustolla. Vihreä Kahvi laihdutus, Nutrilett valmisteet ja Konjam laihdutusvalmiste ovat kuitenkin ihan hyviä laihdutusta edistäviä tuotteita terveellisen ja vähäenergisen ruokavalion tukena, mutta eivät sellaisenaan takaa mitään tuloksia.

Se, mitä asiantuntijat haluavat juuri nyt laihdutuskeskustelussa painottaa on, että olipa motivaatio kuinka suuri tahansa, muutoksia ei kannata tehdä liian montaa kerralla! Sekä pää että kroppa vastustavat liian radikaaleja muutoksia ja siksi elämänmuutoksesta ei tule pysyvää ja tiputetut kilotkin ovat hyvin todennäköisesti takaisin puolen vuoden kuluttua, vieläpä korkojen kera!

Yksi muutos kahdessa viikossa

Kun laihdutuskärpänen ihan tosissaan puraisee, tuntuu, että voisi muuttaa vaikka koko maailman! Energiaa on valtavasti, on helppo noudattaa tiukkaa treeniaikataulua ja ruokavaliota, helppo kieltäytyä herkuista kyläillessä. Mutta jossain vaiheessa väsymys aina iskee eikä siinä enää alun motivaatiobuustista ole välttämättä tietoakaan. Juuri tämän takia muutoksia kannattaisi tehdä hitaasti.

Women’s Health lehden haastattelema lääkäri Michele May suosittelee ottamaan aina yhden suuren muutoksen elämään kerrallaan. Esimerkiksi kasvisten lisääminen, juoksuharrastuksen aloittaminen, tiukka salitreeni, päivittäisen kalorimäärän vähentäminen ja tupakanpolton lopettaminen ovat kaikki liian suuria muutoksia tehtäväksi yhtä aikaa. Aivomme nimittäin automaattisesti vastustavat muutosta. Jos esimerkiksi vähennät päivittäisen kalorimäärän nopeasti todella pieneksi, elimistö tulkitsee olevansa nälkäkuoleman partaalla ja vähentää automaattisesti kulutusta.

Tässä toimii Mayn mukaan kahden viikon sääntö: ota yksi muutos kerrallaan elämääsi, toteuta sitä kaksi viikkoa, ja kun se alkaa tuntumaan suurin piirtein rutiinilta, olet valmis seuraavaan muutokseen. Näin elämänmuutokset eivät vaadi niin valtavaa ponnistelua. Rutiinin oppimiseen voidaan tarvita kolmekin viikkoa, pääasia on, että rutiini toimii arjessasi noin 80 prosenttisesti.

Salli itsellesi repsahdukset

Kukaan ei ole täydellinen eikä ole tarkoituskaan olla! Tämä on äärimmäisen tärkeää muistaa laihdutuksen aikana. Jos syöt kylässä yhden suklaakeksin, koko viikon ahkerointi ei todellakaan ole mennyt hukkaan! On todella inhimillistä antaa itselleen silloin tällöin periksi. Ja kun hyväksyt tämän ja sallit itsesi olevan epätäydellinen, pystyt helpommin pitämään kiinni ruokavaliostasi myös repsahduksen jälkeen. Näin vältät luovuttamisen fiilikset, sillä sinun ei kannata heittää sen päivän ponnisteluja hukkaan muutaman sadan kalorin vuoksi!

Rakasta itseäsi

Opettele koko ajan olemaan itseäsi kohtaan armollinen ja katso itseäsi peilistä rakastavasti. Et halua laihduttaa siksi, että näyttäisit kivemmalta vaan siksi, että haluat tuntea olosi mukavammaksi, kiinteämmäksi, terveemmäksi ja kenties enemmän omaksi itseksesi. Siksi katso kilojasikin rakastavasti. Ehkä niillä on ollut elämässäsi jokin tärkeä tehtävä, jonka tulet ymmärtämään vasta joskus myöhemmin, mutta enää et niitä tarvi, nyt on aika luopua niistä. Positiivinen ajattelu ja itsensä rakastaminen auttaa sinua tavoitteiden saavuttamisessa ja pitää sinut tyytyväisempänä ja terveempänä.

Related Posts

Tags

Share This

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *