Vitamiinit ja laihdutus

Sep 17, 2015 by

VitamiinitLaihduttaminen saa kehossa aikaan monia muutoksia. Riittävä vitamiinien saanti tukee ja jopa edesauttaa laihtumista, joten vitamiinien syöntiin kannattaa kiinnittää huomiota. Laihduttaminen alkaa yleensä ruokamäärien pienentämisellä ja liikunnan lisäämisellä. Ravintomäärien pienentäminen voi kuitenkin vähentää myös vitamiinien saantia. Nykyään laihduttajat suosivat myös voimakkaita diettejä, joissa saatetaan jättää esimerkiksi hiilihydraatit kokonaan pois ruokavaliosta. Raju ruokavalion muutos voi saada aikaan isoja puutoksia vitamiinien saannissa. Vitamiinien väheneminen voi aiheuttaa muun muassa osteoporoosia tai neurologisia muutoksia. Laihduttaessa kannattaakin ehdottomasti syödä ravintolisiä, joilla voi varmistaa vitamiinien riittävän saannin.

Tutkijat ovat havainneet, että d-vitamiinin alhainen määrä kehossa on yhteydessä myös painon nousuun ja ylipainoon. Samoin d-vitamiinin syöminen ravintolisänä edesauttaa painon putoamista yhdessä vähäkalorisen ruokavalion kanssa. D-vitamiinin saannista kannattaakin huolehtia ympäri vuoden. Lisää vitamiineista osoitteessa www.d-vitamiinit.com. Osa tutkijoista on sitä mieltä, että d-vitamiinin saantisuositukset on vielä liian pieniä ja niitä tulisi nostaa reilusti. C-vitamiini on kehon antioksidantti, joka suojaa soluja. Raskas liikunta, laihdutus tai sairastuminen kuormittavat kehoa ja c-vitamiinista on tällöin apua. C-vitamiini ehkäisee lisäksi väsymystä ja uupumusta. B-vitamiinit vaikuttavat omalta osaltaan energia-aineenvaihduntaan ja ovat näin tärkeä osa terveellistä laihduttamista.  E-vitamiini puolestaan ehkäisee solujen ennenaikaista vanhenemista. E-vitamiinin käyttö lisää myös esimerkiksi ihon hyvinvointia.

Related Posts

Tags

Share This

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *